14 Mac 2016

ENCIK PENGACAU ~ BAB 4




ALHAMDULILLAH, akhirnya aku terima kerja ditawarkan Encik Razlan. Walau hanya sebagai jurujual, tapi aku bersyukur. Sekurang-kurangnya aku bekerja.
            Perkenalan antara aku dan Encik Razlan dalam masa singkat, menukar persepsi aku terhadap lelaki itu. Di awal-awal perkenalan secara tak sengaja dulu, aku anggap dia suka berlagak dan suka wak bijok  (buat-buat pandai) tapi rupanya dia taklah macam tu.
            Dia lelaki baik tapi apa yang buat aku musykil, cara dia tengok aku. Macam something.
            Okey, tutup bab Encik Razlan a.k.a mat pet tu. Sekarang aku nak buka kisah seorang perempuan yang kerja kat sana. Bila aku pergi EGSM semalam, aku hampir terlanggar seorang perempuan yang baru keluar dari office Encik Razlan. Aku hairan bila dia panggil aku dengan panggilan 'Tiha'.
            Bila dia tengok aku, dia nampak takut. Kelam kabut dia jalan mengundur dan terlanggar beberapa barang, meja dan kerusi. Mengarut betul perempuan tu. Apa masalah entah. Mental ke?
            Sama juga bila aku dikenalkan pada Encik Zubir, Pengurus Jualan. Mukanya pelik bila tengok aku. Mulutnya terkumat-kamit macam nak cakap sesuatu tapi suaranya macam tersekat. Agaknya dia tertelan butir durian. Nak aku jolok pakai batang besi?
            Kenapa dengan mereka tu? Masa aku kerja di tempat Encik Syam, semua pekerja suka marah-marah. Bila aku kerja kat EGSM pulak, semua pekerja tunjuk sikap pelik bila tengok aku. Apa, semua dah mental ke? Haiyyo... okey, tak apa. Nanti sorang-sorang aku sumbat dalam hospital Tanjung Rambutan.
            Aku menggeleng. Cuba tenangkan hati. Kalau fikiran aku celaru dan sama mental macam diorang, macam mana aku nak buat kerja? Aku tak nak berkhayal masa kerja. Kalau Encik Razlan tahu, apa dia akan cakap? Dahlah dia banyak tolong aku. Takkan aku nak conteng arang kat muka dia?
Ha ha ha... conteng arang. Macamlah aku ni anak dia. Dah tak ada kerja nak conteng arang kat muka Encik Razlan? Elok-elok orang tu dah hensem, nak kembalikan muka dia pada yang asal? Nanti tak pasal-pasal aku muntah 14 kali.
            Aku tengok jam. Dah pukul 8.15 pagi. Lambat betul bas nak bertolak. Berubah jadual ke? Nasib baik rumah aku tak jauh dari stesyen bas ni. Tak payah nak termengah-mengah jalan kaki ke sini. Aku tengok belakang, penuh kerusi. Sebelah aku tak ada orang. Wah, ini dah cukup bagus.
Aku lebih suka duduk seorang diri daripada ada penumpang lain duduk sebelah aku. Lebih-lebih lagi lelaki, paling aku menyampah. Bukan apa, kalau ada lelaki duduk sebelah aku, mesti jenis kepit bibir punya. Maksud aku, perokok. Bas ni pulak tak ada air-cond. Memang sesuka hati mak bapak buaya dialah nak merokok walhal dah jelas terpampang kat depan bas, ‘Di Larang Merokok.’ Takkan tak pandai membaca? Buta abjad ke?
Ada seorang lelaki naik bas. Aku pandang kiri kanan. Memang tak ada kerusi kosong. Cuma  sebelah aku aje yang free. Mesti dia nak duduk kat sini. Tengok, dia jenis lelaki kepit bibirlah! Aduhai, lemah pankreas aku kalau macam ni.
Apa aku nak buat? Ting! Idea mari. Aku berdeham kuat. Kolar t.shirt aku angkat dan topi aku tanggalkan. Aku gosok kepala biar rambut berselerak. Cepat-cepat aku menyandar tepi tingkap dan kedua-dua kaki aku angkat dan letak di kerusi sebelah. Kemudian, aku angkat kaki kanan dan letak topi pada lutut. Jahat sungguh aku. Ki ki...
Lepas tu, aku buat-buat samseng. Aku meludah keluar tingkap, haktuihhh! Alamak... kahak aku jatuh atas rambut seorang lelaki berdiri di luar bas. Mujurlah lelaki tu tak perasan. Rambut afronya jadi penyelamat. Kalau dia botak, habislah aku. Nasib baik rambut dia tebal macam David Arumugam. Dengan selamba badak, dia berjalan menjauhi bas. Aku urut dada. Lega.
“Hoi, boleh ke tepi tak? Orang lain pun nak duduklah.”
Aku tersentak. Erk... lelaki kepit bibir. Aku buat dono aje. Buat-buat pekak.
“Oi, pekak ke?”
Aku gelak dalam hati. Dalam masa sama, aku buat tak tahu dan terus pandang ke luar tingkap cermin bas. Terasa lutut aku ditampar, segera aku menoleh. Lelaki kepit bibir buat isyarat supaya aku jatuhkan kaki.
“Kau jangan sengaja buat tak dengar. Tepi, aku nak duduk.”
Aku berdecit. Rasa kalah dan tak ada idea nak buat alasan, aku terus betulkan duduk. Lelaki kepit bibir senyum menyindir dan terus duduk sebelah aku. Rokok dikepit celah bibir, dihembus asapnya berulang-ulang. Apa ke bodoh la dia ni. Kenyang ke makan asap?
Lelaki kepit bibir jeling aku. “Apa pandang-pandang? Aku ada hutang dengan kau?”
Aku mencebik. Dahlah tak tahu ucap terima kasih, macam nak cari gaduh pulak. Sekali aku tangankan, berterabur gigi. Aku tak layan.
“Oi tomboy...”
Ish mamat ni lebih nampak? Panggil aku tomboy pulak dah.
“Hoi, kau memang pekak ke?”
Aku menjeling. “Nak apa, bro?”
“Ooo.. boleh cakap rupanya. Aku ingat bisu ke, pekak ke. Erm... kau ada api?”
“Nak buat apa?” Apa hal ni tiba-tiba minta api dengan aku? Dia ingat aku ni kilang mercun?
“Buat-buat tak tahu pulak. Tentu kau merokok macam aku. Jangan kedekut sangat. Boleh aku  pinjam? Rokok banyak lagi ni. Kalau kau nak sebatang, aku boleh bagi.”
Silap besar sungguhlah lelaki kepit bibir ni. Dia ingat aku ni apa? Mentang-mentang imej aku macam lelaki, dia fikir aku jenis kepit bibir macam dialah? Mangkuk jamban punya orang. “Aku tak merokoklah. Tak ada api. Lagipun, merokok tu haram. Kalau bro nak api, dalam neraka banyak.”
“Kurang ajar betullah kau ni, tomboy. Cakap baik-baiklah sikit. Kau nampak ni?”
Erk... lelaki kepit bibir tunjuk penumbuk. Tiba-tiba penumbuk dia dipegang seseorang. Aku bulatkan mata.
Encik Razlan?? Aku melopong dengan kemunculan Encik Razlan. Apa dia buat dalam bas ni? Haih... peliknya!
Lelaki kepit bibir terus bangun dan berdepan dengan Encik Razlan. “Apa hal, bro? Nak cari pasal?”
“Hebatnya kau sebagai lelaki tapi berkasar dengan perempuan.”
“Perempuan apa bro. Macam jantan ada la!”
Encik Razlan cekak kolar baju lelaki kepit bibir. “Kau jangan cakap sembarangan. Jangan cari masalah dengan dia!” Encik Razlan beri amaran.
Lelaki kepit bibir terkebil-kebil tapi lepas tu boleh pulak dia senyum. “Kau abang dia ke?!”
Encik Razlan pandang aku. Lama pulak tu. Macam tengah fikir nak bagi jawapan apa. Aku buat isyarat supaya dia lepaskan lelaki kepit bibir tu. Kalau dia tak lepaskan, aku takut mereka bertumbuk pulak. Dahlah bas ni buruk macam syaitonirrojim. Kalau mereka bergaduh, tak pasal-pasal  roboh.
“Aku suami dia. Tempat kau duduk ni, dia dah cop untuk aku.”
Oh tak... aku menjuling dan terbelalak sekaligus. Dia kata dia suami aku?? Hilang akal apa Encik Razlan ni? Mengigau di siang hari!
Lelaki kepit bibir tunjuk muka tak percaya. Silih berganti dia tengok kami berdua. 5 saat dia tengok aku, 10 saat dia tengok Encik Razlan. Mana dia nak percaya kalau tengok penampilan aku  macam budak penghantar pizza? Encik Razlan dengan berkot dan bertali leher bagai. Dia percaya ke aku ni isteri Encik Razlan? Jangan nak membongaklah Encik Razlan oi...
Lelaki kepit bibir angkat kedua-dua tangan. Macam nak mengalah. “Okey bro. Aku minta maaf.”
“Sekarang kau blah. Aku tak nak tengok muka kau dalam bas ni. Kau pergi naik bas lain.” Encik Razlan cekak pinggang.
Lelaki kepit bibir turun dari bas. Kiri kanan aku tinjau keadaan. Banyak mata memandang rupanya. Siapa nak lepaskan peluang tengok tayangan free? Dah macam drama.
Encik Razlan duduk sebelah aku. “Lain kali kau jangan pakai macam ni lagi.”
Tak peduli apa dia kata, aku terus menyoal, “Macam mana Encik Razlan boleh ada kat sini? Tiba-tiba mengaku suami saya. Kacau betullah.”
“Kau jangan tanya aku perkara tak penting. Ni aku nak tanya, sampai bila kau nak pakai macam ni?”
Aku mencebik dan terus tilik tubuh sendiri. “Dah saya selesa. Apa salahnya?”
“Memang pada kau tak salah. Tapi pada orang lain, mereka pandang kau semacam.”
“Alah, biarlah diorang nak tengok semacam ke, dua macam ke. Saya tak kisah pun.”
“Tapi aku kisah.”
Aku menoleh dan buat muka hairan. “Tiba-tiba nak kisahkan saya pakai macam ni, kenapa?”
“Aku sentiasa ambil peduli pasal kau. Aku tak suka tengok kau pakai macam ni lagi. Dengan rambut pendek, pakai topi. Kau dah macam lelaki. Bila imej kau macam ni, jangan harap lelaki macam tadi nak hormat kau sebagai perempuan. Mereka akan layan kau lebih kurang.”
Aku mencebik lagi. Tak ambil peduli sangat kata-kata Encik Razlan. Masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. “Okeylah. Tutup bab saya. Sekarang giliran saya. Kenapa tiba-tiba Encik Razlan boleh muncul kat sini. Encik Razlan skodeng saya ke apa?” Erk, ada pulak aku cakap dia nak skodeng aku. Daripada dia skodeng perempuan macam aku, lebih baik dia skodeng anak-anak dara yang cun melecun. Membongak sungguh pemikiran aku hari ni.
“Kereta aku rosak kat depan tu. Nasib baik dekat stesyen bas. Boleh aku naik bas pergi office.”
Driver Encik Razlan mana? Dia tak naik bas sekali?”
“Dia tunggu mekanik. Aku tak boleh tunggu sekali. Ada meeting kejap lagi.”
Aku tutup mulut. Rasa nak gelak. Tiba-tiba geli hati bila tengok Encik Razlan naik bas. Tak sesuai okey. “Orang macam Encik Razlan ni, sepatutnya naik teksi. Bukan bas.”
“Apa salah naik bas? Dua-dua pengangkutan awam.”
“Tahulah tak salah. Tapi tak sesuai dengan gaya keparat Encik Razlan...”
Encik Razlan tengok aku dengan muka kosong. “Cakap tu biar betul. Bukan keparat.  korporat.”
Aku garu kepala. Tersilap cakaplah pulak. Adoi... “Eh, haaa... korporat. Maaf, Encik Razlan. He he he...”
“Apa hehehe? Ni aku nak tanya lagi, kau dah breakfast?
“Belum.”
“Nak makan dengan aku tak?”
“Eh, tadi kata ada meeting? Tentu Encik Razlan nak cepat, kan?”
Meeting tu boleh tunda.”
“Pulak?”
“Cakap... kau nak makan tak?”
“Naklah kalau Encik Razlan belanja.”
“Memanglah aku belanja. Kau bukan ada duit. Baju kurung pun aku yang tolong beli.”
Aduhai Encik Razlan. Tak habis-habis dengan baju kurung dia tu. Mengungkit bebenor. Aku sumbat baju kurung dalam mulut tu, baru tahu. Kenyang 40 hari. “Alaa... bukan Encik Razlan beli pun.”
“Kau ingat aku ambik free? Aku guna duit sendiri. Sejak kecil ayah tak pernah ajar aku ambil barang percuma.”
“Yelah-yelah, Encik Razlan menang. Dahlah. Tak nak gaduh-gaduh manja dengan Encik Razlan lagi.”
“Kau nampak cantik hari ni.”
Gulp! Lari terus dari topik gaduh-gaduh manja. Dia senyum sikit tapi lama-lama jadi bukit. Lebar sungguh senyum dia kali ni. Demam kepialu ke? Atau dia terkena demam denggi tahap tertinggi di dunia?
Aku letak belakang tangan atas dahi dia. Cari kesan. Mana tahu kalau betul dia demam mengejut. Tiba-tiba puji aku cantik. Hairan jugak aku.
Encik Razlan pandang aku semacam, dua macam dan tiga macam. “Apa yang cuba kau buat ni?”
Aku tersengih-sengih. Terlupa sekejap aku terpegang anak teruna orang. Erk, betul ke teruna ni? Entah-entah duda anak lapan. “Encik Razlan masih teruna lagi ke atau duda?” Ops, lekas-lekas aku tutup mulut dengan kedua-dua tangan.
“Soalan apa kau ni?” Encik Razlan tunjal dahi aku.
Aku tergelak-gelak sendiri. Nasib baik dalam bas. Kenalah kontrol gelak sikit. Kalau kat rumah, mahu bantai aku gelak guling-guling. Ada ke patut aku tanya soalan macam tu kat dia. “Sorry, sorry. Terlepas soalan. Sorry Encik Razlan.”
“Kau ni macam-macamlah, Amalina.” Encik Razlan tersenyum dan menggeleng.
“Tak nak jawab soalan saya ke?” Saja aku nak jadi spy. Nak tahu latar belakang encik yang baik hati ni. Mana tahu kalau dia suami orang. Kalau betul dia dah kahwin, kes naya aje suami orang belikan aku baju kurung dan tolong dapatkan kerja untuk aku. Jadi, lebih baik aku siasat.
“Kau serius nak aku jawab soalan tu?”
“Mestilah.”
“Okey. Tapi dengan satu syarat.”
Aku berdecit. Paling menyampah kalau orang meletak syarat bagai. Nak jawab soalan macam tu punya senang pun susah sangat ke? “Syarat apa?”
“Mulai hari ni, kau kena jadi kawan baik aku. Kat tempat kerja, kau tak boleh kawan dengan lelaki lain. Kau mesti dengan aku aje. Nak lunch ke, lepak ke, mesti aku ada sama. Itu syaratnya.”
Aku ternganga. Biar betul ni? Lekas-lekas aku menggeleng. Tak setuju dengan syarat tak masuk akal tu. Kalau dibawa ke mahkamah tinggi dunia sekalipun, belum tentu hakim mereng nak sabitkan kesalahan kalau aku tak ikut syarat tu.
“Kenapa? Tak sanggup?”
            “Tak ada syarat lain ke?”
            “Tak ada. Itu aje syaratnya. Kalau nak, ambik. Tak nak sudah. Aku pun takkan jawab soalan  tu sampai bila-bila.”
            Aku mengeluh. Rasa kalah dengan permainan Encik Razlan yang macam budak-budak tak cukup sifat. “Okeylah.” Aku terpaksa setuju sebab tak diberi pilihan lain.
            “Bagus. Sekarang, aku kawan baik kau. Dalam masa dua hari, kalau kau tunjuk contoh yang baik sebagai kawan, baru aku jawab soalan tu.”
            “Mana aci Encik Razlan? Bila saya dah setuju nak ikut syarat tu, Encik Razlan kenalah jawab sekarang. Cakap, Encik Razlan dah kahwin ke belum?” Aku angkat telunjuk depan mata dia dan sekali gus buat mata Encik Razlan menjuling ke atas.
            Dia tepis telunjuk aku. “Aci ke, tak aci ke, aku tak kira. Kau dah setuju dengan syarat tu. Jadi, kau tak boleh patah balik.”
            “Sengal!” Aku tolak bahu dia perlahan.
            Encik Razlan tersengih. Menang berkali-kali dia dapat bila berdebat dengan aku. 1-0.


BIOL betul kepala Encik Razlan. Sesuka hati mangkuk tingkat dia aje buat syarat macam tu.
Ish, abaikanlah. Baik aku buat kerja. Pandai dia keluarkan arahan pada Puan Moi supaya aku ditempatkan di bahagian pakaian kanak-kanak. Bahagian ni paling hampir dengan pejabat. Dia nak aku sentiasa ada depan mata dia ke? Sempat dia mengendap melalui cermin besar. Macamlah aku tak perasan. Apa kes entah mamat ni. Pelik jiwa raga betul perangainya. Nanti kalau aku kata gila, melampau bunyinya. Perkataan ‘mental’ lebih sesuai untuk dia.
“Hai... you ni Amalina, pekerja baru kat bahagian ni, kan?” Seorang perempuan datang tegur aku.
Kalau tak salah, dia nilah yang ketakutan bila tengok aku hari tu. Kenapa hari ni dia berani? Memang sahlah orang-orang kat sini semuanya mental. “Ye. Sayalah Amalina.”
“I Najwa. First I tengok you,  ingatkan you  Fatihah.”
“Fatihah?”
“Ermm... seseorang yang baru... erm... ah, lupakan ajelah.” Najwa kibas tangan. Macam malas nak terangkan siapa Fatihah.
Aku jongket bahu. Bila dia dah kata macam tu, aku pun bolayan ajelah. Tak ada masa nak berbual waktu kerja. Aku tengok dia pun macam buat-buat bagus aje. Macam berlagak dan eksyen sangat.
“Okeylah. You buatlah kerja. I nak masuk office dulu. Bye...”
“Bye.” Aku mencebik bila tengok gaya gedik Najwa. Apa tugas dia dalam pejabat tu eh? Aku tengok semacam aje tiap kali berbual dengan Encik Razlan. Macam perempuan gatal aje. Atau, mereka ada hubungan? Tapi, aku belum pasti apa status Encik Razlan. Tak patut kalau aku anggap mereka ada hubungan. Dibuatnya Encik Razlan tu suami orang, tak ke naya aku tuduh dia ada hubungan dengan Najwa? Hurm... apa-apa ajelah. Tak kuasa aku nak fikir.
 “Aku tak suka kau berbual dengan perempuan tu.”
Erk... suara Encik Razlan betul-betul tepi telinga aku. Bila masa dia keluar dari office? Hailaaa... halimunan sungguh dia ni.
Aku berpaling. “Apesal pulak?”
“Nanti dia jatuh cinta dengan kau.” Encik Razlan tunjuk muka mintak penampar.
Aku melopong. “Apa ke gila dia nak jatuh cinta dengan saya? Dia tahu saya perempuan, kan?”
“Aku dah siasat semua pasal kau.”
“Siasat??” Aku garu kepala. Kalau tadi aku ada niat nak siasat status Encik Razlan, alih-alih dia dah siasat aku dulu? Apa benda dia nak tahu sangat pasal kehidupan aku ni? Hadoi.. makin lama aku kenal dia, makin sakit jiwa aku dibuatnya. Aku selalu cakap dia mental, nanti dengan aku sekali mental.
“Encik Razlan siasat apa?”
“Pasal keluarga dan orang-orang sekeliling kau. Aku tahu kau anak yatim kematian ibu. Kau cuma ada ayah dan seorang abang yang usahakan sebuah kedai telefon bimbit. Kau dibesarkan oleh mereka. Sejak aku tahu latar belakang kau, aku faham kenapa kau selalu berpakaian lelaki. Tapi... ada satu perkara lagi aku dapat tahu. Rupanya, kau ada peminat perempuan. Nama dia Hannah.”
Aku terkedu. Rasa tertelan hempedu kacukan tempoyak pun ada. Ternganga aku dibuatnya dengan penerangan Encik Razlan. “Macam mana Encik Razlan boleh tahu semua tu??”
“Sejak pertama kali kita jumpa, dari situ aku selidik pasal kau dari orang-orang yang aku percaya. Kau ingat Terengganu ni besar sangat? Semua di hujung jari.” Encik Razlan senyum lebar macam mulut Mickey Mouse.  
Aku rasa tak sedap hati. Tak tahu apa tujuan sebenar Encik Razlan siasat pasal aku. Aku dah mula rasa takut. Macam James Bond dia ni.
“Kau jangan takut. Aku bukan ada niat tak baik. Aku cuma nak kawan dengan orang-orang  jujur. Sebab tu aku siasat. Pasal Najwa tadi, jauhkan diri dari dia. Kalau dia jadi macam Hannah, jangan kata aku tak pernah ingatkan kau.”
Aku garu belakang leher. “Macam ye aje Encik Razlan ni. Jangan-jangan, Cik Najwa sukakan Encik Razlan tak? Saya tengok dia boleh tahan juga. Seksi, cantik...”
“Kalau dia cantik dan seksi, kau ingat aku suka?”
“Eh, bukan ke lelaki suka perempuan macam tu? Full pakej.”
“Itu lelaki lain. Bukan aku.”
 “Encik Razlan tak ada apa-apa perasaan ke kat dia?” Aku tanya soalan yang buat Encik Razlan boleh terkena angin ahmar.
“Dia memang gilakan aku dari dulu. Tapi aku malas nak layan. Kalau aku layan, pokai aku nanti.”
“Pokai??”
“Kau tengok cara dia pakai baju dan barang kemas. Macam mami jarum. Okaylah, aku masuk office dulu. Kau buat kerja baik-baik ye sayang...” Encik Razlan tepuk bahu aku. Macam bagi semangat.


Bluwwekkk! Sayanglah sangat...

Tiada ulasan: