17 Mac 2016

Encik Pengacau ~ Bab 5



AKU duduk makan di gerai belakang. Cuma kat sini aje aku mampu melantak. Duit dah tinggal suku-suku. Tunggu masa tuan dia pun jadi tiga suku sebab duit dah nak habis. Orang lain makan nasi lauk sedap-sedap. Air tembikai susu lagi. Aku makan keropok kontot dengan air sirap bandung aje. Gaji  lambat lagi boleh dapat. Encik Razlan satu hal, kata sayang aku. Kalau sayang, bagilah gaji pendahuluan. Apa punya boslah. Kedekut tangkai jering.
            “Hai...”
            Ada suara tegur aku dari belakang. Aku baru nak sedut air, adalah yang datang mengacau. Dahlah Encik Razlan pun suka kacau aku. Di mana ada aku, di situ ada dia. Sekarang mamat mana pulak ni datang tegur aku. Dengan gaya malas, aku berpaling. Seorang lelaki Cina yang aku nampak di bilik stor tadi rupanya. Aku balas ‘hai’ jugak. Kalau tak balas nanti kena cop sombong.
            “Boleh saya duduk sini? Kerusi lain penuh.”
            “Duduklah kalau tak malu.” Aku tayang sengih. Saja mengusik. Apa nama entah mamat Cina ni. Muka boleh tahan.
            Dia tarik kerusi dan terus duduk depan aku. “Saya Tom.” Dia kenalkan diri.
            “Tom?” Aku pelik dengar nama dia. Macam nama kucing.
            “Ye, Tom...”
            “Tom tombak ke Tom Cruise?”
            “Tommy Edward.”
            “Tommy Edward? Peliknya nama.”
            “Tak adalah pelik. Erm, awak pulak siapa nama?”
            “Amalina.” Aku juga kenalkan diri.
            “Makan apa? Nampak sedap...” Tom dekatkan dirinya pada meja dan menjenguk ke dalam piring.
             Perlahan-lahan aku tarik piring rapat ke dada. Mana tahu kalau dia nak kidnap keropok kontot aku. Dahlah sikit aje. Tak kuasa aku nak pelawa dia makan sama. Kalau nak, beli sendiri. Semacam pulak aku tengok mamat Cina ni. Nak ngorat aku ke? Tak payahlah Tom. Buang masa kau aje. “Takkan tak kenal keropok? Tapi keropok ni, ada bagi nama baru. Keropok kontot.”
            “Hahaha!” Tom tergelak besar. Dah macam tong drum mulut dia. Besar punya gelak. Bila dia gelak, mata dia hilang. Sepet.
            “Kau tak nak makan ke?”
            “Saya tak lapar.”
            “Kalau tak lapar, kenapa duduk kat sini? Kau ingat makcik gerai tu boleh kasi duduk free? Dia jual makanan. Bukan jual kerusi.”
            Tom gelak lagi. “Saya datang sebab nak kenalkan diri pada awak. Bukan nak makan. Boleh kita kawan?”
            “Kawan?” Aku mula fikirkan sesuatu. Teringat kata-kata Encik Razlan dalam bas semalam. Katanya, kalau aku nak tahu samada dia dah kahwin ke belum, dalam masa dua hari, aku kena tunjuk contoh yang baik sebagai kawan pada dia. Aku tak dibenarkan kawan dengan lelaki lain. Kalau  nak makan ke, lepak ke, dia mesti ada sama.
            “Errr... kawan ye... hehehe...” Aku tersengih-sengih.
            “Ye, kawan. Sudi kawan dengan saya?” Tom buat muka teruja.
            Aku tergaru-garu. Belakang leher, pipi dan kepala sekali. Bukan gatal pun. Saja nak menggaru.
            “Amalina...”
            “Ye, ye... nanti saya fikir.” Aku picit dahi. Mengalahkan saintis memikirkan formula nak direka.
            Tom hulur tangan. Aku mula faham. Tangan dihulur sebagai tanda ikatan persahabatan akan bermula tapi entah kenapa aku rasa panik. Panik sebab teringat kata-kata Encik Razlan. “Errr... dua hari lagi boleh tak? Dua hari lagi kita jadi kawan. Sekarang tak boleh!”
Aku segera bangun dan terus meluru keluar dari gerai. Sempat aku berpaling dan melihat Tom  terpinga.
            Gedebush!!! Dalam keadaan kalut, aku tersembam pada dada seseorang. Aku mendongak, melopong dengan mata berkelip-kelip. Encik Razlan!
            “Apesal ni? Kena kejar hantu?” Encik Razlan jerkah aku. Tak lupa dia tunjal perlahan dahi aku.
            Aku gosok dahi. Rasa nak pecah kepala aku bila tersembam macam tu. Nasib baik tak tersungkur dan tergolek-golek. Kalau tak, harus masuk paper Sinar Harian. Oh, tak payah nak berangan sangat masuk paper bagai. Aku bukan glamer pun. Siapa nak buat cerita pasal aku jatuh tergolek? Jangan mimpi. Tak ada kerja wartawan nak buat berita tak senonoh macam tu.
            Aku dengar bunyi kecoh dari arah belakang. Pantas aku berpaling. Tiba-tiba makcik gerai datang meluru ke arah aku.
“Ewahhhh... sedapnya kau makan tak nak bayar, ye. Kau nampak tak senduk aku ni? Sekali aku ketuk kepala kau, bersepai otak!” Makcik gerai mengamuk sakan. Berkali-kali dia angkat senduk sebab nak tunaikan hajat dia ketuk kepala aku. Selagi tak tertunai, selagi tu jiwa raganya tak tenteram.
            Tapi nasib baik Encik Razlan ada. Aku jadikan dia benteng pertahanan. Untung-untung senduk tu naik atas kepala dia bagus jugak. Mungkin mentalnya akan hilang lepas ni. Yelah, asyik nak ganggu aku aje. Manalah aku tak cakap dia mental?
            Makcik gerai kejar aku keliling Encik Razlan. Macam tiang letrik Encik Razlan aku buat. Pening jugak bos aku ni nanti. Aduh... dah jadi kes salam faham ni. Tak ada niat pun aku tak nak bayar. Aku cuma panik dengan Tom sebab tu aku lari.
            Makcik gerai berhenti dan tak kejar aku lagi. Bila dia berhenti, aku pun berhenti. Kami masing-masing tercungap keletihan. Aku tanggalkan topi dan terus kesat peluh. Cuba bersedia kalau makcik gerai sekali lagi nak main kejar-kejar dengan aku. Tapi dia tercegat aje. Mukanya merah menyala.   
            Aku pandang Encik Razlan dengan muka tak bersalah.
Dia cekak pinggang. Lama dia perhatikan aku dari atas sampai bawah. “Kalau tak ada duit nak makan, kenapa tak cakap dengan aku?”
            Erk... seorang lagi dah salah faham. Aduhai... apalah malang nasib aku hari ni? Tommy Edward punya pasallah ni.
            “Betul ke budak ni tak ada duit, encik?” Makcik gerai dah mula sinsing lengan baju. Telinganya dah keluar asap syaitonirrojim.
            “Bu... bukan macam tu!” Aku cuba bela diri tapi entah macam mana, air liur rasa pahit tiba-tiba.
            “Berapa harga makanan dia makan, makcik? Biar saya bayar.”
            “Encik Razlan... Encik Razlan tak payah bayar... biar saya yang...”
            “Kau diam. Kalau dah buat salah, senyap sajalah!” Sekali lagi Encik Razlan jerkah aku. Mukanya dah jadi macam bapak singa kelaparan.
            Aku terkebil-kebil tak tahu nak buat apa bila dituduh sengaja tak nak bayar apa yang aku makan. Aku ada duit apa. Bukan tak ada duit. Kalau setakat keropok kontot dan sirap bandung tu, celah gigi aku boleh bayarlah.
“Berapa, makcik?”
            “Err... tak adalah banyak sangat. Keropok 5 batang, air sirap bandung segelas. RM1.50, encik...”
            “RM1.50 aje?” Mata Encik Razlan membulat ke arah aku sambil tangannya meraba poket seluar. “Saya bagi RM10.”
            “Banyak sangat ni, encik...”
            “Buat upah sebab makcik dah penat main kejar-kejar dengan  buah hati saya.”
            Pfffttt... buah hati? Sah, mental!
            Makcik gerai terangguk-angguk dan tersipu bila Encik Razlan kata aku ni buah hati dia. Mengarut betul. Tak banyak soal, makcik gerai terus blah. Sekarang, aku kena menghadap sembah  Encik Razlan pulak.
            “RM1.50 pun tak boleh bayar? Apa ke daif sangat kau ni? Patutlah kurus semacam. Rupanya tak cukup makan. Petang ni ikut aku pergi farmasi.”
            “Hah? Pergi farmasi? Nak buat apa?”
            “Beli vitamin. Nanti kau makan vitamin tu banyak-banyak. Tak adalah melidi sangat tubuh kau.”
            Aku pengsan bila Encik Razlan sebut pasal ubat-ubatan.
            “Amalina, Amalina!”
            Gelap gelita sudah...   


TERASA pipi ditepuk-tepuk, aku buka mata. Orang pertama aku nampak, Encik Razlan.
            “Kenapa kau boleh pengsan?”
            Aku terkebil-kebil. Tak tahu apa sebenarnya dah jadi. Aku pukul perlahan sisi kepala dan  teringat pasal vitamin. Sekali lagi aku rasa nak pengsan. Tapi, tak sempat pengsan sebenarnya bila Encik Razlan awal-awal lagi dah tampung kepala aku dengan tangan dia.
“Kalau kau pengsan lagi, aku cium kau.”
Makkk!!!
“Kau dengar tak?”
“De... dengar, dengar.”
“Bagus. Sekarang, cuba bangun.”
“Tapi saya... saya takut.”
            “Nak takut apa? Keropok kontot dan sirap bandung kau makan free kat gerai tadi, aku dah bayar. Apa lagi nak takut? Makcik tu takkan belasah kaulah. Hutang dah setel.”
            “Macam mana Encik Razlan tahu?”
            “Tahu apa?”
            “Pasal keropok kontot tu. Ada ke saya beritahu Encik Razlan keropok tu sizenya kontot?”
            Encik Razlan ketawa. Bergegar-gegar tubuhnya. Baru aku perasan, dia pakai topi aku. Tapi kemudian dia tanggalkan dan pakaikan semula atas kepala aku. Topi dibetulkan dan sisi kepala aku ditepuk perlahan. “Masa pengsan tadi, kau mengigau sebut keropok kontot. Dari situ aku tahu.”
Aku mencebik dan cuba bangun.
“Apa yang kau takutkan sangat tadi sampai boleh pengsan?”
Aku tersengih-sengih. “Tadi Encik Razlan sebut pasal vitamin. Saya tak boleh kalau dengar pasal ubat. Saya ada darah gemuruh.”
Encik Razlan ketawa lagi. Aduhai... agaknya aku ni dah jadi bahan untuk dia bergelak ketawa aje.  
“Rupanya kau takut makan ubat?”
“Eh, tak adalah. Mana ada saya takut.”
“Kau jangan tipu. Aku cium kau nanti.”
“Eleh, asyik nak cium orang je. Berani ke?” Aku mencebik panjang. Sengaja tayang bibir kalau dia berani sangat nak buat macam tu. Selera ke dia nak cium perempuan berimej lelaki? Kalau Cik Najwa yang seksi tu, baru aku yakin dia ada selera. Setakat Amalina, perempuan comot bertopi besbol, ada keinginan dia nak cium? Aku berani bet, kera di rumah mati kelaparan pun tak terliur nak cium aku. Ini kan pulak gajah di hutan disusukan. Eh, apa kena mengena dengan peribahasa tu? Ah, lantaklah. Peribahasa tu pun dah berbelit-belit aku sebut.
Encik Razlan tunjuk muka serius tiba-tiba. Kedua-dua tangan diletak atas pemegang kerusi. Aku yang duduk, rasa terkepung bila mukanya makin hampir. Aku telan liur berkilo-kilo bila hujung rambutnya bersentuhan dengan topi aku pakai. Allah, dia nak buat apa ni? Betul-betul nak cium aku ke apa? Ya Allah ya Tuhanku, kau selamatkanlah aku daripada syaitonirrojim!
Dush! Aku tendang Encik Razlan. Dia jatuh terlentang. Tergesa-gesa aku bangun dan cuba imbangkan badan. Tak fikir banyak, aku terus blah. Aku berpaling dan nampak Encik Razlan kejar aku. Alamak, kenapa dengan Encik Razlan tu? Buang tabiat nak mati ke? Aku terus lari dan langsung tak hiraukan orang-orang sekeliling. Suka hati tok nenek dioranglah nak cakap apa. Aku tak peduli. Janji aku selamat dari kena cium Encik Razlan yang tiba-tiba tunjuk perangai drakula.
Nampak bilik persalinan, aku terus masuk dan kuncikan pintu. Kedua-dua mata aku pejam rapat. Tercungap-cungap aku tahan lelah sambil bersandar pada dinding. Penat kena kejar dengan makcik gerai tadi tak habis lagi, sekarang aku main kejar-kejar dengan Encik Razlan pulak. Hari ni tercipta dalam sejarah paling banyak aku berlari. Main bola pun tak penat macam ni.
Tok,tok,tok!
Gulp! Ada orang ketuk pintu. Itu mesti Encik Razlan.
“Kenapa lari? Kenapa kau tendang aku? Sampai hati kau ek.”
“Eleh, lagi mahu tanya ke? Tadi Encik Razlan cuba buat apa kat saya? Mentang-mentanglah saya macam ni, Encik Razlan ingat saya tak ada maruah? Banyak hensem muka Encik Razlan?”
“Aku memang hensem. Kau tak terpikat?”
Uwekkkk.... muntah coklat tujuh baldi!
“Baik kau keluar. Kau tahu tak dah pukul berapa?”
Aku tengok jam. “Pukul 2.30..”
“Sekarang, keluar. Pergi buat kerja. Ada stok pakaian baby baru sampai. Pergi buka stok dan susun macam biasa. Sepatutnya bukan tugas aku ingatkan kau pasal ni. Tapi sebab aku sayang kau, aku sendiri sanggup pantau semua kerja kau kat sini. Aku tak harap si Najwa tu.”
“Tak harap kenapa?”
“Dia tu kaki buli. Dah ramai pekerja bawahan dia berhenti sebab tak tahan. Kau nak kena buli?”
“Tak nak.”
“Kalau tak nak, dengar arahan aku. Jangan ikut arahan dia. Kalau kau degil, bukan hanya stok pakaian baby, pakaian lelaki dan perempuan pun kau kena buat. Aku tak mahu kau penat. Pukul 10 malam, masuk office aku. Ada benda aku nak bagi.”
“Pukul 10 malam? Bukan ke Encik Razlan balik pukul 6 petang?”
“Aku sengaja nak balik lambat biar waktu kerja sama habis dengan kau.”
“Apesal macam tu pulak?”
“Eh... suka hati aku nak balik pukul berapa. Tempat ni aku yang punya.”
“Yelah-yelah. Encik Razlan selalu menang. Tak guna kalau saya berdebat.”
“Dah, cepat keluar.”
“Okey...” Aku buka pintu. Sikit punya bukak. Tapi Encik Razlan dengan kasar tolak pintu dari luar. Terkejut aku!
Dia tersengih-sengih. “Balik kerja kau naik apa?”
“Naik baslah. Kenapa?”
“Mulai hari ni, aku hantar.”
“Tak payahlah. Saya takut Encik Razlan cuba apa-apakan saya pulak. Tengok macam tadi, apa niat Encik Razlan sebenarnya?”
“Tak ada niat apa-apa. Aku cuma...”
Aku tunggu dia habis cakap. Tapi muka dia jadi lain macam. Tiba-tiba bertukar jadi mendung dan keliru. Macam berfikir sesuatu. Aku rasa dia ni ada masalah besarlah. Berat punya masalah. Dia pegang kepala. Lepas tu dia picit-picit. Dia sakit kepala, kut? Kenapa tiba-tiba aje?
“Encik Razlan...”
Dia macam tak dengar aku panggil. Dia blah dan terus masuk office. Aku jongket bahu. Tak faham dengan kelakuan dia. Tapi dari jauh aku nampak dia terus duduk di kerusi dan panggung kepala. Memang betul la dia sakit kepala. Kalau tak, takkan macam tu gayanya. Tiba-tiba aje senyap.
Tak boleh jadi ni. Aku rasa tak sedap hati. Baik aku masuk office dan tanya apa masalah dia. Dia selalu tolong aku, takkan buat pertama kali aku tak boleh tolong dia.
Aku menjengah ke dalam. Dia masih panggung kepala. “Encik Razlan sakit? Nak saya carikan ubat?”
“Jangan ganggu aku.”
“Ha?”
“Jangan ganggu aku. Kau pekak?!”
Aku tersentak. Dalam tempoh perkenalan kami, pertama kali dia jerkah aku dengan suara betul-betul kuat. Aku melopong. Terkedu pun ada. Boleh pecah gegendang telinga aku. Tapi aku sangat kecil hati. Boleh dia kata aku pekak? Erm, pekak pun pekaklah, Amalina. Lebih baik aku blah dan buat kerja. Tak payah buat baik kat dia. Kalau betul dia sakit kepala, tahulah dia cari ubat sendiri.
Aku lipat baju-baju baby. Yang mana kena gantung, aku gantung. Yang mana kena susun, aku susun elok-elok. Aku tengok jam. Dah pukul 10 malam. Tiba masa untuk aku balik. “Kak Priya, jumpa esok, ya.”
“Okey Amalina. Baik-baik jalan.” Kak Priya senyum sambil membetul kain sari di bahu.
Terubat sikit hati aku bila tengok kak Priya senyum. Tapi aku rindu nak tengok Encik Razlan senyum dan sengih-sengih depan aku. Sejak petang tadi sampai malam ni, dia asyik terperap di bilik pejabat.
Selalunya dia keluar juga usik-usik aku. Ajak aku sembang. Tapi tak ada langsung. Dia buat hal sendiri aje. Petang tadi kata nak hantar aku balik. Jadi ke tak? Kalau tak jadi, mesti dia dah balik pukul 6 tadi. Ini dah pukul 10. Dia tunggu aku habis kerja ke tak?
Haih... aku keliru. Kalau balik sekarang dan tak tunggu dia, apa pulak dia akan kata? Kalau aku tunggu tapi dia tak keluar, aku nak buat apa? Aku pegang kedua-dua pipi. Pening.. pening. Ah, lantak dialah.
Aku keluar dari EGSM melalui pintu belakang. Sempat juga aku intai-intai dalam stor besar bawah tangga. Aku cari Tom sebenarnya. Ala, si Tommy Edward tu la. Mana tahu kalau dia masih berkubang dalam stor tu lagi. Boleh aku minta maaf pasal tengahari tadi.
Haaa... itu pun dia tengah melambai-lambai tangan. Aku senyum dan lambai tangan kat dia semula.
Tom buat isyarat supaya aku tunggu dia. Aku angguk aje. Memang aku nak tunggu dia pun. Dia tanggalkan sarung tangan dan campak merata-rata. Sengal punya Tom tombak. Ada ke main campak macam tu aje? Esok datang kerja mula tercari-cari.
“Awak tak balik lagi?” Soal Tom sambil betulkan topi atas kepala.
“Tak. Saya tunggu awak.”
Tom senyum. Macam biasa, matanya hilang tiap kali dia senyum. “Tunggu saya?”
“Saya minta maaf pasal tengahari tadi. Saya memang biadab, kan? Tinggal awak macam tu aje.”
“Oh, pasal tu. Tak apa. Ermmm... awak balik dengan apa?”
“Naik bas.”
“Bahaya naik bas malam-malam. Kalau saya hantar, boleh? Tapi, saya cuma ada motor. Kereta tak ada.”
Aku gelak. Apalah Tom ni. Dia ingat aku memilih sangat nak naik kenderaan apa? Lagikan kereta tolak pun aku sanggup naik, ini kan pulak motor.
“Tak payah. Kau balik dengan aku.”
Erk... lambat-lambat aku berpaling. Hah sudah. Encik Razlan!
“Selamat malam Encik Razlan.” Tom menunduk sedikit.
“Erm, selamat malam. Tommy, awak boleh balik. Biar saya hantar budak tengah merajuk ni.”
Dia kata aku merajuk? Heee... tolonglah. Aku nak merajuk pasal apa? Pasal tadi ke? Kalau pasal tadi, tak adalah aku merajuk. Aku cuma kecik hati aje. Merajuk dengan kecik hati, maksudnya berbeza.
“Baik, Encik Razlan. Saya balik dulu. Amalina, kita jumpa esok.”
“Okey,” sepatah aku jawab. Kalau Encik Razlan ada ,memang tak berselera sungguh aku nak jawab berpatah-patah dengan Tom. Entahlah, aku rasa macam something je. Rasa macam Encik Razlan ni kekasih aku pulak. Bluwwekkk... perasan lebih.
“Ikut aku.” Encik Razlan terus berjalan ke depan.
Aku ikut tanpa bantahan. Bukan apa, aku dah malaslah nak berdebat dengan dia ni.
Encik Razlan meletak kedua-dua tangan pada bumbung kereta. Lama dia perhatikan aku yang  berdiri di sebelahnya. “Kau merajuk dengan aku?”
“Tak ada.” Aku menggeleng.
“Pandai kau ek. Merajuk dengan aku, terus pergi cari budak Cina tu.”
“Mana ada saya merajuk?”
“Kalau tak merajuk, kenapa tak tunggu aku? Kau tahu kan aku nak hantar kau balik?”
“Manalah tahu kalau Encik Razlan tak jadi nak hantar saya ke. Encik Razlan nak buat kerja lagi ke. Nak tidur kat office ke. Jadi, saya tak nak la ganggu. Biarlah saya balik sorang-sorang. Saya boleh naik bas atau... saya boleh naik motor dengan Tom.”
“Dengar sini. Secara tak langsung, kau di bawah jagaan aku. Aku yang dapatkan kerja untuk kau kat sini. Kalau ada perkara buruk jadi pada kau, aku akan bertanggungjawab nanti. Jadi, tolong hati-hati dengan siapa kau nak berkawan.”
Aku mencebik. “Kenapa Encik Razlan kata gitu? Macamlah Tom tu jahat sangat pada Encik Razlan. Dia baik apa.”
“Aku tahu dia baik. Aku cuma nak kau hati-hati.”
“Yelah-yelah. Penatlah bergaduh dengan Encik Razlan ni. Saya tak tahu kenapa Encik Razlan susah sangat pasal saya. Kita bukan ada kena mengena. Encik Razlan bukan abang saya. Ayah saya pun bukan. Encik Razlan cuma orang asing bagi saya, tahu tak? Kenapa layan saya macam ni?”
Dia diam. Bergerak-gerak tulang pipi dia bila tengok aku. Nak telan aku ke?
“Kau masuk sekarang. Aku hantar kau balik.”
“Erm.”
Sepanjang perjalanan dalam kereta, memang senyap nauzubillah. Aku dah tak ada modal nak sembang apa. Encik Razlan pun diam aje. Laju sangat mulut aku tadi. Mungkin dia kecik hati. 
Ngam-ngam sampai depan rumah, Encik Razlan hulur plastik. Aku hairan. “Amende ni?”
“Vitamin.”

Pfffttt...  

Tiada ulasan: